De meeste teksten zijn afkomstig uit het boek Plantenkultus van
Is. Teirlinck, Uitg. Schors Amsterdam. Andere teksten zijn - tenzij anders
vermeld - overgenomen uit De Geurende Kruidhof, door M.C.Blöte-Obbes,
uitg. W.de Haan n.v. te Utrecht.
Waar gaat het over?
Er bestaat een wonderbaarlijke wereld van planten, die in verband staan
met heksen en heiligen, Maria en Jezus (o.a. het Lijdensverhaal), duivels en pastoors met rookpannen (zie verder bij 'Anti-diabolische
planten').
Verhalen over geloof, bijgeloof en de praktijk van de middeleeuwse geneeskunst.
Afgezien van hun nuttige gaven hebben planten altijd tot de verbeelding
van mensen gesproken.
Monnikskop, Couronne de Moine (Fr.).
Vanwege de tonsuur van monniken
Soms door de kleur, geur, of vorm van bloem of blad of een geheimzinnig
geritsel in de wind. Dit werd tot uitdrukking gebracht in een grappige
naam of legende. Zo ontstonden volksnamen als: monnikskop, papekralen,
hallelujakruid, heregodsnageltjes, februarigekje, en naakt begijntje voor
resp. paardenbloem, blauwe druifjes, klaverzuring, sedum acre, sneeuwklokje
en herfsttijloos! Lees verder onder 'Volksnamen'
De planten die Hem “kwaad deden” werden vervloekt en vallen dus onder het hoofdstuk van de vervloekte -of duivelsplanten. Lees verder onder 'Duivels - en Heksenplanten'.
Veel van deze planten werden gebruikt in de praktijk van de (volks)geneeskunde, hetgeen vaak gepaard ging met rituele handelingen. Lees verder onder 'Volksgeneeskunst'.
Vanwege hun heilzame werking kregen zij een symbolische betekenis en werden ze afgebeeld op retabels, tapijten e.d. in de christelijke kunst van de late middeleeuwen en Vroeg-Renaissance. Lees verder onder 'Christelijke plantensymboliek'.
In de middeleeuwen ontfermden de kloosters zich over de zieken . In de
keukens werden krachtige, kruidige bouillons getrokken . Bovendien waren
de monniken meesters in het bereiden van van allerlei dranken als benedictine,
chartreuse en het Heilig water der Antonieten. Lees verder onder 'Middeleeuwse
keuken'.